
Ben jij verantwoordelijk voor het verzorgen van een gezond en veilig binnenklimaat in een (kantoor)gebouw of op de werkplek?
Een slecht binnenklimaat brengt ongewenste gevolgen met zich mee voor je medewerkers. Een slechte binnenluchtkwaliteit kan gezondheidsklachten veroorzaken zoals hoofdpijn, vermoeidheid en luchtwegklachten. Bovendien kan een suboptimaal binnenklimaat op de werkplek leiden tot verminderde concentratie en prestaties van medewerkers. Om een gezond en veilig binnenklimaat te realiseren, waarin medewerkers optimaal kunnen presteren, is het dus belangrijk om het binnenklimaat effectief te meten en regelen.
Temperatuur, luchtvochtigheid en CO2-gehalte zijn belangrijke waarden om te monitoren en te zorgen dat ze binnen bepaalde grenzen vallen. Ook fijnstof, vluchtige organische stoffen (VOCs of VOS) en de lichtsterkte zijn de afgelopen jaren aangegeven als belangrijke indicatoren van een gezonde en comfortabele werkomgeving. Deze waarden zijn relevant om te monitoren om te voldoen aan richtlijnen uit het Bouwbesluit en Arbowetgeving. Echter kan het monitoren en regelen van ruimtecondities in (grote) gebouwen een tijdrovende klus zijn. Met de juiste dataregistratie-oplossing wordt het monitoren en bewaken van ruimtes eenvoudig. Je waarborgt de gezondheid van medewerkers en bevordert de productiviteit. Bovendien krijg je beter inzicht in de energie-efficiëntie van je gebouw en zo kun je het totale energieverbruik verminderen.